מה זה אוטומציה?

חיפשתם קריירה ושמעתם "אוטומציה", אתם בעלי עסק ושמעתם "אוטומציה", אתם אנשי דיגיטל וחפרו לכם "אוטומציה" אז הנה הרמנו את הכפפה כדי לספר לכם מה זה הדבר הזה בכלל ואיפה לעזאזל הייתם עד היום?

אולי כשתקראו את הפסקה הזאת לא תבינו מה כתבתי אבל תישארו איתי גם אחריה, סבבה? מבטיח להסביר.

לפני שלוש שנים או יותר נמאס לי לשלוח ללקוחות את הלידים מהקמפיין באקסלים, אז שאלתי איך מורידים ממני את העול הזה ומישהו סיפר לי שיש את כלי בשם זאפייר שיעשה את העבודה הזאת במקומי. אמרתי “מה?” והוא אמר “כן.” שאלתי את גוגל “איך?” ודניאל זריהן שהוא אולי מלך ה SEO ענה לי וירטואלית עם מאמר מצוין והראה לי איך הדבר הזה קורה לבד.

לא יודעים מה לידים ומה זה קמפיינים? לא נורא.
מה שבאמת אתם צריכים להבין זה שהייתה לי בעיה קשה של זמן: פעולה שהייתי צריך לעשות בעסק, שחזרה על עצמה + הייתה סיזיפית ולא יעילה. בנקודה הזו נחשפתי לאוטומציה.

רק כדי לתת קרדיט מהלב, אסכם בקצרה שהכרתי את קבוצת מקצועני אוטומציה שאז עוד מנתה עשרות בודדות, נעזרתי ולמדתי מאייל גרשון איך מתחילים ואיך חושבים – וכל השאר היסטוריה.

אז מה זה אוטומציה?

אוטומציה בכלל ואוטומציה עסקית בפרט מאפשרות לנו לדלג על פעולות שאנחנו עושים בשוטף ולדאוג שהם יקרו לבד. קשה לדמיין את זה אז הנה כמה דוגמאות ממגוון עולמות שבטח יפילו לכם את האסימון:

  • לא עניתם לשיחה? מי שהתקשר יקבל הודעת וואטסאפ אוטומטית
  • קיבלתם מתעניין חדש לעסק? הוא יוזן אוטומטית איפה שתרצו – נגיד במערכת ניהול לקוחות שלכם (וגם יקבל דיוור מותאם אישית, וגם יצרו לו אוטומטית את כל המסמכים הדרושים וגם… בקיצור הבנתם)
  • שלחו לכם מייל עם חשבונית? היא תשמר אוטומטית בתיקייה רלוונטית והתיקייה תשלח לרואה חשבון אוטומטית
  • המשימות השוטפות שלכם מנוהלות במחברת? אפשר להעביר אותם למערכת חכמה עם סדרת אוטומציות שתביא לכם את התזכורות ישר לעיניים
  • צריכים להדפיס מסמך מסוים באופן שיטתי? אין צורך ללכת למדפסת, זה יקרה לבד
  • צריכים לקרוא בעיניים מסמכים ולעדכן מערכת אחרת? אפשר פשוט לסרוק מהמסמך את המידע שחשוב לכם ולעדכן את זה איפה שתרצו אוטומטית
  • יש לכם מלא מידע מפוזר ואתם רוצים לראות הכל במקום אחד? גם זה פתיר
  • אתם משווים יומנים כדי לקבוע פגישות? טוב זה כבר באמת מוגזם, אתם ממש חייבים להתקדם לאוטומציה

המכנה המשותף בין כל המשימות האלו שהן חוזרות על עצמן והבסיס שלהם מתרחש באינטרנט – ברגע שסימנתם V על שני התנאים האלו אתם יכולים להגיד ביי מנומס ולתת לדברים לקרות לבד.

איך עובדת אוטומציה?

שני כלים פופולאריים בעולם האוטומציה הם זאפייר ואינטגרומט.
בשניהם תוכלו למצוא אלפי אפליקציות שמחפשות שידוך רק בלי הקטע של הטינדר.
יש הרבה מה ללמוד כדי לעשות דברים כמו שצריך אבל הלוגיקה פשוטה: בוחרים אפליקציה מהמגוון הרחב, למשל את האפליקציה של ג’ימייל ומגדירים שם “טריגר.” הטריגר יכול להיות – למשל – “קבלת מייל חדש”


ברגע שהטריגר קרה (התקבל מייל) תוכלו לבחור את “אקשן” שזו הפעולה הבאה שתקרה. הפעולה הבאה יכולה להיות מול כל אפליקציה אחרת וכך נוצרת תקשורת בין שתי מערכות בלי שאתם צריכים לדעת קוד.

בין הטריגר לאקשן אתם יכולים להפעיל אין ספור מניפולציות כדי שהמידע יעבור בדיוק בפורמט שרציתם.

דוגמה למתחילים: קיבלתם במייל פרטים של לקוח חדש ואתם רוצים להפריד בין השם הפרטי לשם המשפחה כדי שהמידע הזה יוזן במערכת ניהול לקוחות בשדות נפרדים – את זה נעשה במניפולציה על התוכן

ככל שאתם יותר מבינים את הצרכים שלכם ויותר מתמחים באוטומציה המניפולציות שאפשר לעשות בדרך – ידהימו אתכם אבל לא פחות מזה יהפכו את העסק או הפעולה שרציתם ליעילה.

הנה דוגמה לתרחיש אוטומציה שנבנה באינטגרומט. אפשר לראות פה חיבור בין לא מעט אפליקציות כשבכל חיבור יש עדכון או חיפוש או יצירה של מידע חשוב.

בא לכם ללמוד איך עושים אוטומציה? יש לנו קורס מושקע על זה

יתרונות של אוטומציה עסקית

אוטומציה עסקית כמו שכבר חפרנו מייצרת לכם בעיקר זמן אבל כדי לפרק את היתרון הזה לחלקיקים של נאס”א הנה מגוון יתרונות שיש לאוטומציה על פני שימוש בעובד בשר ודם וימי מחלה 🙂

  • באוטומציה אתם משקיעים עלות חד פעמית לעומת העסקת עובד שהיא מחויבות מתחדשת
  • עובד צריך – סליחה – להשתין, אוטומציה לא
  • עובד גם יוצא באוגוסט לאילת או למלדיביים, אוטומציה לא
  • כשמתקנים בעיה באוטומציה, פתרתם את הבעיה, כשמתקנים בן אדם, ובכן, זה לא תמיד עובד
  • אוטומציה גם לא צריכה לישון
  • גם לא העלאה במשכורת
  • אוטומציה דוברת את כל השפות ויכולה לגשר על כל בעיה, עובד מן המניין עלול להיות מוגבל בזה

הבנתם את הרעיון נכון?
אם אתם מחפשים דוגמאות פרקטיות לאוטומציה אז יש לנו את המאמר הנפלא של ליזי כרמי הנפלאה על איך “5 אוטומציות שיכולות להגדיל כל עסק”
אם אתם מחפשים להבין איזה כלי אוטומציה הכי טוב בשבילכם יש לנו את נופר שהרימה פוסט משובח בדיוק על זה

איך מתפרנסים מאוטומציה?

אחרי שהבנו מה אפשר לעשות עם אוטומציה, הכסף פה כבר די ברור.
כל בעל עסק צריך אוטומציה – גם אם הוא עדיין לא יודע את זה.

מומחה אוטומציה יודע למכור זמן וזמן שווה הרבה כסף.
מזכירה, קופאית, נציגת שירות ועוד לא מעט תפקידים שדורשים תשלום חודשי מתחדש יכולים להיות מוחלפים בתשלום חד פעמי לאיש האוטומציה. בעל העסק מרוויח המון זמן, חוסך המון כסף ואתם עדיין יכולים לגבות בלב שלם סכום חד פעמי לא מבוטל.

לפני עשור שיווק דיגיטלי היה הדבר הבא. היום כשהשוק מוצף באנשי דיגיטל, ללמוד את תחום האוטומציות זו בהחלט בחירה שעשויה להתברר כחכמה.

Picture of איציק הלל

איציק הלל

היה מעניין?
איזה קטע, במקרה יש לנו קורס בנושא

Picture of איציק הלל

איציק הלל